Tegenwoordig helpen een aantal generatieve kunstmatige intelligenties (AI) bij het opstellen van aanmaningen, en behoorlijk effectief ook. Al een aantal jaren bieden verschillende websites gratis sjablonen voor aanmaningen aan, waardoor veel schuldeisers worden aangemoedigd om zelf aanmaningen op te stellen en te versturen. Het is niets nieuws onder de zon om vast te stellen dat de komst van AI objectief gezien de wens versterkt om zelf documenten op te stellen, iets wat gisteren nog soms werd toevertrouwd aan de advocaat.
In werkelijkheid zijn de twee benaderingen niet onverenigbaar, maar het is belangrijk om in de juiste volgorde te werk te gaan en onderscheid te maken tussen de voordelen van elke benadering.
Commerciële relaties kunnen worden aangetast door onbetaalde facturen, diensten of goederen die niet worden geleverd zoals besteld, of zelfs onaanvaardbaar gedrag zoals oneerlijke concurrentie.
De voordelen en beperkingen van minnelijke schikking
Proberen om een probleem in der minne op te lossen is een gezonde aanpak die tijd bespaart en tot de kern van de zaak doordringt.
De persoon tot wie we ons richten, kan echter vast komen te zitten in een weigering om te betalen, te leveren of zijn strategie aan te passen, waardoor hij oneerlijk concurreert.
In het stadium van de minnelijke schikking is het zinvol om zelf een document op te stellen, maar je moet gewaarschuwd worden voor de beperkingen van deze oefening als je onervaren bent.
Het schrijven van een ingebrekestelling is niet alleen een stilistische oefening. Het is een juridische handeling die je bindt, soms zwaar.
Communicatie tussen bedrijven of met consumenten kan allemaal gebruikt worden in de rechtszaal. De kleinste misrekening, de kleinste concessie van gedeelde schuld of de geringste tolerantie voor een aanpassing in levering of andere zaken kan in het stadium van een gerechtelijke procedure averechts werken. We hebben een aantal zaken gezien waarbij directeuren van bedrijven zo ver gingen om de kantjes ervan af te lopen dat de indruk werd gewekt dat hun claim, hoe legitiem ook, niet zo solide was.
Wanneer het tijd is om over te dragen aan je advocaat
Het is daarom raadzaam om je bij een ingebrekestelling tot het essentiële te beperken, een duidelijke prestatie of betaling te eisen en duidelijk te maken dat de volgende stap een gerechtelijke procedure via een advocaat zal zijn.
Op deze manier is de timing van de zaak transparant: zodra de partijen een minnelijke fase hebben bereikt, wordt een jurist ingeschakeld om de minnelijke fase af te ronden.
Als de ingebrekestelling die je zelf hebt opgesteld geen succes heeft, geef je deze door aan je advocaat.
Het zal zichzelf op zijn minst de volgende vragen stellen:
- Is er een schriftelijk contract en welke clausules moeten vanaf het begin worden geactiveerd?
- Wat is de inhoud van eerdere communicatie tussen de partijen?
- Hoe bereken je rente die al verschuldigd is?
- Hoe breng ik een gedeeltelijke betaling in rekening?
- Moet in het geval van een contract voor onbepaalde tijd het saldo worden opgeëist of het contract worden beëindigd?
- Welke concessies ben je echt bereid te accepteren, in een balans tussen het winnen van elke zaak, soms na jaren procederen, of het snel terugkrijgen van wat je als het belangrijkste beschouwt?
De toegevoegde waarde van een ingebrekestelling door een advocaat
Een formele kennisgeving die is opgesteld en ondertekend door een advocaat en die voldoet aan de wettelijke vereisten, stuit de verjaring.
De informatie die de schuldeiser zelf stuurt, al dan niet gegenereerd door een AI, is dat niet.
Het heeft ook een strategische waarde: het stuurt een duidelijke boodschap naar de schuldenaar - de zaak is zojuist van dimensie veranderd.
Dit is het moment waarop de schuldeiser laat zien dat hij bereid is om een stap verder te gaan.
Ten slotte kan een ingebrekestelling, als deze niet wordt betwist, al een onderhandse akte zijn die een bewarend beslag mogelijk maakt, bijvoorbeeld op de bankrekening van de schuldenaar.
Wat we bieden met onze portal Zakelijke claim
We helpen onze zakelijke klanten met de invordering van onbetaalde facturen en andere geschillen, zowel terugkerende als eenmalige.
Voor klanten met terugkerende schuldvorderingen hebben we een werkmethode ingesteld die de rollen verdeelt tussen minnelijke schuldvordering door de klant - volgens een model dat wij samen met de klant hebben opgesteld - en minnelijke schuldvordering, die indien nodig door ons wordt afgedwongen.
Aarzel dus niet om contact met ons op te nemen, of het nu gaat om een specifieke ingebrekestelling of een breder programma om uw rechtszaken te beheren.